søndag 9. september 2012

Recyclart

Disse syns jeg var skikkelig kule, men det er kanskje en grunn til at Recyclart ikke oppgir noen kilde...gummi avgir nemlig giftige gasser når det oppbevares innomhus!

And I quote:

"LABORATORY IDENTIFICATION OF COMPOUNDS RELEASED FROM TIRE CRUMBS AND RUBBER
The Connecticut Agricultural Experiment Station report (See Appendix I), found out-gassing and leaching from synthetic turf rubber crumbs under aqueous ambient temperatures. Several compounds were present, but four compounds gave the highest responses on GC/Mass spectrographic analysis. The four compounds conclusively identified with confirmatory tests were: benzothiazole; butylated hydroxyanisole; n-hexadecane; and 4-(t-octyl) phenol. Approximately two dozen other chemicals were indicated at lower levels. These chemicals were released in laboratory conditions that closely approximate ambient conditions."

Mer her, wall-of-text i kommentarene.

So don't try this at home folks!

Synd egentlig. Men lekekasser trenger man kanskje utendørs også? :)


Denne derimot, er det helt trygt å bruke i heimen. :)
Og etter utstrakt testing kan jeg bare si at jeg skal defo ikke ha noe Dynamisk Visning her før Blogger har gjort oppsettet bedre.
No Big Surprise Really.
Jeg er vel ikke særlig aerodynamisk selv. ;)

Hvis noen kan vise meg hva fordelene er så skal jeg gjerne diskutere det. Skjønt jeg observerer at ikke en eneste av de bloggene jeg leser fast har endret visning.

4 kommentarer:

  1. Psst, gummidekk lekker giftige stoffer uansett om de er inne eller ute. Jeg har dette i pensum i år og har maaaaaaange artikler om det (flere på norsk!). Gassene er det minste problemet, for de forsvinner etter et par måneder, det er de som ikke fordamper, men som siver ned i tepper/jordsmonn og bare ligger der og kokkelurer som kan være de virkelig skumle. Særlig siden unger har en tendens til å spise det meste...

    Siden du skrev et så vitenskaplig innlegg for en gangs skyld så tenkte jeg at jeg kunne blande meg litt... ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. men æ like d når du blande dæ...no når du ikkje bor her lenger så må du jo sniklære mæ kjemi virtuelt :p æ hadde egentli ikkje plana om å være vitenskapeli, d bare blei sånn. Instinktivt...du vet :)

      Slett
    2. I så fall tør æ påstå at snik-kjemifiseringen e en stor suksess!

      Slett