søndag 1. november 2009

Bonanza!



Livet en søndag morgen starter 10:30 på Ponderosa, da har jeg laget meg 2 grove brødskiver med bremykt og nykokt egg med kaviar, og et stort krus varm sjokolade med chili og andre lekre krydder...det er en fin start på dagen det! I tillegg til lørdags-pizza, (hjemmelaget selvfølgelig), er dette er omtrent det eneste kulinariske ritualet som gjennomføres hver uke her hjemme.
Hvis jeg kan så gjør jeg det samme på lørdager, det er bare så koselig å se på denne gamle TV-serien som jo faktisk er fra 1959, den er så herlig naiv og ærlig i sin form, og jeg elsker omgivelsene, både inne og ute! (og varm sjokolade er helgegodteriet mitt) Menneskene er så skjønne, så enkle...Bonanza skuffer aldri! Serien har til og med sin egen fanside, Bonanza World, med forum og bilder og alt hjertet begjærer! Jeg vil egentlig helst bo i et sånt hus!
Vi hadde en gang et westernhus i butikken...bygget opp av drivved, gammel, sotsvertet plank og rustne vindurammer med delvis knuste glass. Jeg husker at det danske interiørfirmaet som bygde det insisterte på å innta et visst kvantum øl før de begynte arbeidet...ellers ble det ikke riktig. En viss skjevhet var nødvendig for å oppnå den rette feelingen! Westernhuset var veldig kult til å begynne med, og dette var i den tiden da mexicanske furumøbler var moderne så det passet liksom. (Jeg har forresten en Mexico-kiste hjemme, den er full av gamle VHS-filmer!)
Altså...dette byggverket som først ble ansett som en kuriositet og et salgsfremmende objekt ble snart til en hindring i steden. Det ble flyttet flere ganger og bygget opp i redusert størrelse før det endelig ble revet for godt. (med mange lettede sukk) Men da vi flytta til Langnes fikk vi sannelig et nytt "westernhus"...Selva huset! Gammelt og vakkert og akkurat like utdatert som Westernhuset var, like begrensende, bare på fire ganger så stor flate!

EN BJELKE I MITT ØYE! 

Et Bonanza av ufattelig vakre møbler som få tør kaste et blikk på...for hvorfor er de forvist til et inngjerdet område av klassisk vakre omgivelser som skjuler dem for omverdenen? Koster det noe å gå inn dit? Står det en trollkvinne der inne som hypnotiserer oss til å handle over vår betalingsevne? Er det en portal til en annen verden...kanskje vi aldri kommer ut derfra igjen!!!

Hvorfor er vi så gjerrige på skattene våre at vi ikke vil at noen skal se dem? La Stryn og Selva komme fram i lyset...gi meg en minidozer så skal jeg rive hele den gamle greia!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar