torsdag 14. april 2011

The Hobbit

"In a hole in the ground there lived a hobbit. Not a nasty, dirty, wet hole, filled with the ends of worms and an oozy smell, nor yet a dry, bare, sandy hole with nothing in it to sit down on or to eat: it was a hobbit-hole, and that means comfort."
 Jeg har et kjærlighetsforhold til J.R.R.Tolkiens Middle Earth. Min bestevenninne fra jeg var 6 år stakk "Hobbiten" i hendene mine da jeg var 14 og forlangte at jeg leste den. Jeg husker at jeg syntes det var en merkelig, opprørende fortelling...om en person som ble manipulert til valg og foretak som han fullt og fast trodde var helt unaturlige for ham. Farlige reiser, møter med merkelige vesener og oppdagelser av virkeligheter han ikke hadde noen anelse om at kunne eksistere. 
 Det var min introduksjon til Middle Earth. Jeg leste "Lord of the Rings" for første gang da jeg var 18, og den hadde, sikkert på grunn av mitt ståsted i livet, stor innvirkning på meg. Den forteller om folk som må forlate sine komfortsoner og sette sine egne behov til side for å tjene en større hensikt. Det skumleste øyeblikket for meg var da Frodo skjønte at hans rolle i historien ikke var utspilt etter at han hadde bragt Ringen til Rivendell. 
"I will take the Ring", he said, "though I do not know the way." 
Jeg skal gjøre dette, selv om jeg ikke vet hvordan, og det skremmer vettet av meg. 
 Innspillingen av "The Hobbit" er endelig i gang! Etter måneder med forsinkelser grunnet uenigheter mellom rettighetshavere av ditribusjon og produksjon, jordskjelv på innspillingslokasjon og sykdom, er ballen begynt å rulle! Peter Jackson lasta i dag opp en video fra settet som ga meg ståpels på armene! Jeg skulle ønske jeg kunne slippe alt jeg har i hendene og dra til New Zealand og jobbe for denne mannen! Kostymeverkstedet får det til å klø i fingrene mine! Men jeg ville antageligvis gjøre hva som helst for å få være der, om så bare koke kaffe! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar