torsdag 24. september 2009

Rødt + grønt = brunt

Jeg gidder ikke å skrive om stortingsvalg og politikk. Jeg er definitivt ikke blå, og brunt er en fin basisfarge...jeg bare fastslår dette faktum. Basis fargelære.

Men RØDT! Gnistrende, vakker, sensuell, vågal, feminin, eggende, sexy, varm, omfavnende, inspirerende, aktiv!

Jeg DIGGER rødt og det er kanskje fordi fargen kler meg...de fleste av oss liker best farger som vi, (mer eller mindre bevisst), skjønner at vi tar oss godt ut i. For våre egne farger kan vi ikke forandre på...dermed må vi jo prøve å spille på lag med oss selv. :)

Jeg er en stor fan av kostymedramaer, storslåtte, historiske eposer med mennesker, bygninger og omgivelser som tar meg med inn i en annen tid. De var kanskje ikke så praktisk kledd, de store stjernene i disse filmene, men oi så vakre og elegante! Jeg er ikke diskriminerende, og liker "Tatt av Vinden" og "Titanic" like godt som "Star Wars" eller "Lord of the Rings." Eller dramatiserte romaner av forfattere som Jane Austen eller Charles Dickens. Nei det der er bare løgn, jeg er hardcore Tolkien-fan. Det skal ikke stikkes under en (rød) stol at festdrakten min er som tatt ut av Midgard.

Det har vært sagt at den som liker å kle seg i rødt er trygg på seg selv. I mange henseender er jeg nok det. Iallefall faglig. Men jeg er i stor grad et følelses-menneske, og kan like gjerne kle meg i rødt hvis jeg trenger å føle meg levende. Rødt er det stoffet hjertet mitt er fyllt med.

Så hvordan ser det ut hjemme hos dekoratøren? Folk som jobber med møbler kjøper vel nytt hele tiden? HELT FEIL. Vi blir så smale og sære i smaken at vi leter og leter etter det perfekte møbelet. Vi blir kjempesure hvis noe går i stykker. Vi finner aldri det vi egentlig vil ha. Og sofaen min er ikke rød. Den er muldvarpsgrå. Men den er fylt med røde puter, jeg har en rød kelim på veggen og det kjedelige belegget på gulvet mitt er delvis dekket av røde, persiske tepper. Jeg skal vise dere en annen gang. Når jeg har rydda. ;)


Noe annet jeg forbinder med rødt er 50-tallet. American Diners. Coca Cola. Lakksko. Knallrød leppestift. Polkadots. Kjærlighet på pinne. (der var den sannelig igjen!) Eller Kina...lakkrøde skap med store, runde metallbeslag på dørene. Røkelsespinner. Den meksikanske kunstneren Frida Kahlo. ( filmen med Salma Hayek er et must-see.) Og jul selvfølgelig! Nissen! (montro hvor sterk angst sjefen min har nå da den sesongen nærmer seg igjen...med sist års practical jokes i minne?)

Jeg kan bli halvgal av frustrasjon fordi enkelte farger er fullstendig fraværende utenfor den sesongen de liksom skal tilhøre. Hva gjør man om våren hvis man vil dekorere med rødt? Man tager en meter plastikk-duk med store røde blomster og en saks.



Butikkene blir en tåke av basisfarger dersom vi ikke har interiørvarer i fine farger å sprite det opp med. Sånn er det jo hjemme hos folk også...man trenger faktisk noe som får øyet til å stoppe, noe som gir deg en liten vitaminpille i hverdagen. Litt sukkertøy. En stol er et møbel som er lite nok til at man kan våge en rød en. Eller et bord. Hvis det er for tøft, kjøp en rød matboks!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar