torsdag 28. mars 2013

Et fjell-landskap

For de som fortsatt fortrenger minnene om alle forgagne vintre i 9000-byen; vi er midt i vinterens mest intense snøperiode. Røbergsalpene har gjenoppstådd i all sin glans, men her foreligger det heldigvis ingen skredfare. Jeg forserer dem nesten hver dag, med kronregaliene i behold og fullstendig uten brukne bein. Nesten ikke svett engang.

Med de siste ukene i tankene lurer jeg på om det kanskje er på tide at vi får en holdningskampanje for fjellvett her på berget?
Hvor er Severin Suveren?


Men seriøst altså...hvorfor kjører vante fjellfolk utenfor løypene? Jeg tror vi generelt er blitt for kjepphøye...for flinke i egne hoder. Superhelter med motsatte fortegn. For den slags ignoranse blir bare egoistisk. Skilting og kampanjer vil neppe stoppe all trafikk i utrygge områder, men alle trenger sannelig en påminnelse om at naturen er sterkere enn oss alle. Og helst FØR folk ligger under snømassene.

Jeg går ikke på ski, ikke på vilkår. Men hvis jeg var etterlatt med en sånn ufattelig sorg som en slik ulykke medfører så ville jeg vært rasende. På den som var borte.

Beklager hvis det støter noen...men sånn er det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar