onsdag 22. august 2012

Kinematografen

I ”Bladet Tromsø” kunne man lese den 5. juni 1916:
Den Kommunale kino ble aapnet igaar eftermiddag kl 6 […]. Huset var fuldt og der stod en stor menneskemængde utenfor, som ikke slap ind.”
Verdensteateret Cinematek er faktisk det eldste i sitt slag i hele Norge, nemlig en kommunal kino som fortsatt brukes til å vise film! Da jeg var lita likte jeg alltid Verdensteateret bedre enn Fokus, den er mindre og hyggeligere, og har et sus av historie som jeg allerede i svært ung alder likte å kjenne på. Kinemateket var opprinnelig bygget for stumfilm den gangen i 1915. Disse er vel forsvunnet fra mediene, men var også noe jeg syntes var kjempemorsomt som jentunge.
Æsj nå føler jeg meg skikkelig gammel altså...
Men hey...der gikk det over gitt! :D

Der det før var kiosk med godterier og brus serveres nå helt andre lekkerier, både for gane og øre.
Til og med det å gå på do på Verdensteateret er en spesiell opplevelse!

Tro om denne virker? ;)

1 kommentar:

  1. gikk på nattineen som var slutt 5 min etter at siste buss til Tromsdalen var gått. Måtte gå eller haike over brua. Det var tider det.....

    SvarSlett