søndag 25. juli 2010

Til Hartad og kjøpe fyrtikk

Da jeg var liten var Harstadbyen og Tromsøbyen rivaler. Vi gikk på kiosken og kjøpte Harstadværinger, og fikk da en pose seigmenner. Og når man la til kai der med Hurtigruta (som forresten aldri noen gang har fortjent navnet sitt) så var det helt vanlig for Tromsøværinger å kaste peanøtter på de innfødte.

I disse tider med dårlige somre huser Harstad Nordnorges største atraksjon, nemlig Grottebadet. Så der har jeg altså vært i helga, sammen med mine to barn som holder på å kjede seg ihjel i sommerferien. (fatt det den som kan) Harstad er en hyggelig, liten by, og med sommeren på gjesteopptreden ble den ikke mindre hyggelig.

Byen har mange små, interessante butikker, med utvalg som jeg faktisk IKKE finner i Tromsø! Det er nesten uhørt! Men aller først kjenner jeg at jeg må vise fram den flotte Bohus-butikken der! Den er den nyeste i Ecorn-concernet, og flyttet rett inn i nyrenoverte lokaler i 2005. (herregud er det så lenge siden) Lokalene er kjempefine, åpne og lyse, og med en varierende takhøyde som gir flott romfølelse.

Jeg kom på visitt plutselig og helt uanmeldt, og Eirin og Monica hadde nettopp omkalfatra (nordnorsk for nedoppsnudd) på hele butikken. Det så virkelig flott ut overalt, de hadde tatt masse interiørvarer i bruk, og siden de er så heldige å ha Fargerike som nabo var det også kommet noen foto-tapeter opp!

Det var selvfølgelig ingen som var lei seg over å høre at jeg likte utstillingen. :) Elke blir sikkert glad over å komme tilbake fra ferie til så ryddig butikk!

Bildene er tatt med mobiltelefon så de er dessverre av litt dårlig kvalitet.

Interiøravdelingen var også kjempefin, med innslag av hagemøbler og kurvmøbler, noe som bryter opp følelsen av for mange elementer som man lett kan få i en slik butikk.

Vi forteller ikke lenger vitser om hverandre, det er egentlig litt synd for de var temmelig godlynte og en del av kulturen. Kanskje jeg klarer å huske en til neste innlegg...

..skjønt det aner meg at Harstad-væringene fortalte de samme vitsene om oss.... ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar