fredag 16. oktober 2009

Den friskeste fargen i maleskrinet!


Hva er det første du tenker på hvis jeg sier ORANGE? Appelsin? Gullfisk? Halloween? Veivesenet?

The Orange Fish

Denne fantastiske fargen må jeg med beklagelse innrømme at jeg hadde et traumatisk forhold til i mange år. Det er antagelivis også den fargen jeg oftest har opplevd at folk misliker, og det er nok fordi den har blitt brukt feil, sammen med feil farger, i feil mengde, i feil setting. Da jeg var liten, (på 70-tallet), malte pappa rommet mitt i noe som gikk under betegnelsen "Fancy Gul", (ekstremt fargesterk og rødlig), og "Fancy Lilla." Veldig heftig, og i like mengder... men det ga meg egentlig ikke noe varig men. Sengeteppet mitt derimot... smalstripet brunsausbrunt og orange...ÆSJ!!! Det fikk meg til å tenke på brun lapskaus med gulrøtter. DOBBELTÆSJ!!! Orange var derfor en ikke-farge i mange år.



Men det har gått over for leeeenge siden det. får orange meg til å trekke pusten langt ned i lungene, jeg blir energisk og en anelse hyperaktiv! Ja for det trengte jeg jo. Intens, glad, frisk, sporty, munter, sunn, energisk, krydret, varm, vibrerende orange!



Bildet under er fra et megleroppdrag.


Orange kan være så mange ting! Den brente varianten kobles ofte til høst, eller kryddertoner fra Østen, og brukes med hell sammen med de mer dempede variantene av grønt, dype vinrøde eller mørk lilla toner. Og brunt ER en bra basisfarge sammen med orange... men jeg synes den må være mørk, som kokesjokolade. (ikke lysere brunt pliiis, da må jeg i terapi.) De klarere tonene fungerer godt sammen med sommerfarger som fuksiarosa, sitrongult og syrlig grønt, til og med mettet rødlilla. Klare orange toner er også kjempelekkert sammen med hvitt, dramatisk sort, eller mørk grafittgrå.

Hvis du er typen som aldri blir lei interiøret ditt, eller du har råd til å bytte ofte, så kan en orange sofa gi stuen din en skikkelig vitamin- innsprøytning! Foretrekker du en innredning som er litt vimsete og munter er det kanskje vitrineskapet ditt som blir et fantastisk element med et strøk blank orange maling. Mindre møbelgrupper er litt lettere å være vågale med, og jeg synes jo at en flott stol kan fortjene å bli lagt skikkelig merke til, til og med være toneangivende for hele interiøret. En av de vakreste stolene jeg vet om er Varier's "Peel," og den kler definitivt orange bedre enn noen andre farger! Panton Chair var først lansert i primærfarger, absolutt fantastisk i orange.

Vil man gjøre det i en enda mindre skala så fyller man på med orange tekstiler...eller kan kjøkkenutstyr i knall orange være tingen...kanskje en brødrister?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar